میزان مجاز مصرف چربی و کربوهیدرات برای هر فرد چقدر باید باشد؟


دستورالعمل جدید WHO، میزان مجاز مصرف چربی و کربوهیدرات برای هر فرد

اخیرا WHO دستورالعمل‌های تغذیه‌ای خود را در مورد مصرف کربوهیدرات و چربی به‌روز کرده است.

سازمان بهداشت جهانی انتشارات جدیدی منتشر کرده است که آخرین تفکر علمی را در مورد نقش چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در یک رژیم غذایی سالم، به ویژه در میان کودکان ارائه می‌دهد. رهنمودهای جدید بر منبع بیش از مقدار آن تاکید دارند. دستورالعمل‌های جدید همچنین اطلاعات جدیدی را برای والدینی ارائه می‌دهند که امیدوارند فرزندان خود را در رابطه مادام‌العمر سالم با خوردن و تغذیه قرار دهند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) به تازگی دستورالعمل رژیم غذایی به‌روز شده را بر اساس جدیدترین تحقیقات و شواهد منتشر کرده است.

دستورالعمل جدید در قالب چندین سند ارائه می شود، از جمله:

  • مصرف کل چربی برای جلوگیری از افزایش وزن ناسالم در بزرگسالان و کودکان
  • دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت درباره مصرف اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس برای بزرگسالان و کودکان
  • دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی درباره منبع مورد اعتماد مصرف کربوهیدرات برای بزرگسالان و کودکان
  • دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی درباره منبع معتبر

به طور کلی، WHO کمتر از گذشته بر روی کمیت چربی و کربوهیدرات تمرکز می‌کند و کیفیت را با دقت بیشتری بررسی می‌کند.

همه چیزهایی که WHO برای گفتن دارد جدید نیست. به عنوان مثال، این سازمان همچنان توصیه می‌کند که بزرگسالان باید مصرف چربی خود را به 30 درصد یا کمتر از کالری روزانه خود محدود کنند. انرژی دریافتی فرد به عنوان کالری تامین شده توسط کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها و الکل اندازه‌گیری می‌شود.

با این حال، چاقی در سراسر جهان از سال 1975 تقریباً سه برابر شده است، و اضافه وزن یا چاقی بیش از 340 میلیون کودک و نوجوان 5 تا 19 ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، دستورالعمل‌های WHO نشان می‌دهد که کودکان زیر 2 سال باید عمدتا چربی‌های غیراشباع مصرف کنند. WHO قویاً توصیه می‌کند که آنها نباید بیش از 10٪ از کل کالری خود را از چربی‌های اشباع مصرف کنند که 1٪ یا کمتر آن اسیدهای چرب ترانس است.

طبق دستورالعمل جدید WHO هر فرد چه مقدار چربی و کربوهیدرات باید مصرف کند؟

اهمیت کربوهیدرات‌ها و فیبرهای سالم

برای کربوهیدرات ها، تغییر دیدگاه مشابهی در دستورالعمل های جدید WHO مشهود است. ما در مورد اینکه مواد مغذی از کجا می‌آیند، دقیق‌تر هستیم. روتنشتاین گفت که ما به طور خاص به الیافی علاقه‌مندیم که کربوهیدرات‌های پیچیده‌تری دارند.

ما به فیبر رژیمی عمدتاً از غلات سبوس‌دار و میوه‌ها و سبزیجات نگاه می‌کنیم که می‌دانیم اثر محافظتی بر قلب و عروق دارند. اکنون WHO  بر خوردن غذاهای حاوی فیبر طبیعی مانند غلات کامل، حبوبات و سبزیجات تاکید دارد.

کدام چربی‌ها ناسالم هستند؟

روتنشتاین گفت: «و اکنون، ما واقعاً به دنبال این هستیم که چربی‌های اشباع شده عاملی در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی هستند، زیرا مستقیماً با افزایش LDL و افزایش مقاومت به انسولین، که عوامل خطر متابولیک قلبی هستند، مرتبط است.»

سازمان جهانی بهداشت ناسالم بودن اسیدهای چرب اشباع مصرف شده در لبنیات و گوشت‌های چرب را اعلام می‌کند. کره، روغن پالم و روغن نارگیل نیز حاوی چربی‌های اشباع شده هستند. اسیدهای چرب ترانس عمدتاً از منابع تولید صنعتی و حیواناتی مانند گاو، گوسفند و بز به دست می‌آیند. سایر حیوانات نشخوارکننده عبارتند از آهو، گوزن، شتر، زرافه و گاومیش.

انتشارات جدید راهنمایی‌هایی را در مورد روش‌هایی ارائه می‌دهد که افراد می‌توانند چربی‌های اشباع شده ناسالم و اسیدهای چرب ترانس را با اسیدهای چرب چند غیراشباع و اسیدهای چرب تک غیراشباع از منابع گیاهی جایگزین کنند.

کدام چربی‌ها ناسالم هستند؟

توصیه‌های جدید برای کودکان

در حالی که WHO از مدت‌ها قبل توصیه کرده است که بزرگسالان روزانه 400 گرم سبزیجات و میوه بخورند، برای اولین بار، این نشریات دستورالعمل‌هایی را برای کودکان نیز اضافه می‌کند.

کودکان 2 تا 5 ساله باید روزانه حداقل 250 گرم سبزی و میوه بخورند. کودکان 6 تا 9 سال باید روزانه حداقل 350 گرم سبزیجات و میوه بخورند. کودکان 10 سال به بالا باید حداقل 400 گرم سبزیجات و میوه بخورند.

به طور مشابه، WHO اکنون به نیاز کودکان به فیبر می پردازد. قبلاً به بزرگسالان توصیه کرده بود که روزانه 25 گرم مصرف کنند. اما اکنون به موارد زیر اشاره کرده است:

  • کودکان 2 تا 5 سال باید روزانه حداقل 15 گرم فیبر مصرف کنند.
  • کودکان 6 تا 9 سال باید حداقل 21 گرم فیبر در روز مصرف کنند.
  • فیبر در غذاهایی از کلم بروکلی تا موز و سیب تا آووکادو یافت می‌شود.
  • سلامت مادام العمر از دوران کودکی آغاز می شود.

دکتر گنجیان همچنین اشاره کرد که «تحقیقات بیشتر و بیشتر نشان می‌دهد که هر چه درسنین جوان‌تر با تغذیه سالم شروع کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که [کودکان] در بقیه عمر خود سالم‌تر باشند».

او به طور خاص به جلوگیری از ایجاد فشار خون بالا، کلسترول بالا، حتی انواع خاصی از سرطان و همچنین دیابت اشاره کرد.

روتنشتاین به‌عنوان یک متخصص تغذیه و متخصص در سلامت قلب و عروق، گفت: «این تمرکز جدید برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد، ما باید روی نسل قبلی تمرکز کنیم زیرا از اینجا شروع می‌شود.»

روتنشتاین گفت: «ما باید از دیدگاه پیشگیری در مقابل دیدگاه درمان نگاه کنیم.»

نگرش سالم نسبت به غذا خوردن

«والدین غذاسازان اصلی خانه هستند. بنابراین وقتی والدین بدانند و بچه بداند و سپس کودک شروع به خوردن آن کند، بدن عادت می‌کند و به جای غذاهای شور و ترد، غذای سالم‌تری میل می‌کند.»

در نتیجه همه این مطالب، همانطور که دکتر گنجیان گفته است ما باید بحث را از وزن یا تصویر بدنی دور کنیم و آن را به سمت تغذیه سالم ببریم.



Source link