ساخت استیکرهایی برای تصویربرداری اولتراسوند از اندام بدن


در ابتکار جدیدی که احتمالا شیوه‌ی انجام تصویربرداری اولتراسوند را به طور کلی متحول خواهد کرد، مهندسان موفق به طراحی و توسعه استکیری به اندازه تمبر شدند که بعد از قرار گرفتن روی پوست بیمار، تصویربرداری اولتراسوند از بدن وی را به صورت مستمر انجام می‌دهد. در حال حاضر این کار نیازمند تجهیزات پیچیده و سنگینی است و انجام آن صرفا توسط تکنیسین‌های متخصص انجام می‌‌شود. این دستگاه‌های پیشرفته قادر به نمایش تصاویر زنده‌ی قلب، ریه‌ها و سایر اندام‌ها هستند. متاسفانه امکان دسترسی به این دستگاه‌ها صرفا در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی میسر است و عموم مردم صرفا در زمان بیماری و با تجویز پزشک و همچنین پرداخت هزینه‌ای گزاف قادر به استفاده از آنها هستند.

مهندسان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) قصد دارند با فناوری جدید خود این مشکل را حل کنند. در ابتکار جدید نیاز به استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و حجیم حذف شده و استیکر کوچکی که به پوست چسبانده می‌شود کار تصویربرداری اولتراسوند را به مدت 48 ساعت برای بیمار انجام می‌دهد.

محققان برای اثبات کارایی استیکرها، آنها را روی بدن چند داوطلب چسباندند و تصاویری زنده‌ با وضوح بسیار بالا از رگ‌های خونی و سایر اندام بدن از جمله ریه‌ها، معده و قلب را از طریق یک نمایشگر نشان دادند. از داوطلبان خواسته شد فعالیت‌هایی که مستلزم حرکت آنهاست مثل ایستادن، نشستن، دوچرخه‌سواری و دویدن را انجام دهند؛ در طی انجام این فعالیت‌ها استیکرها خاصیت چسبندگی خود را به خوبی حفظ کردند و فعالیت‌های اندام مورد نظر را هم ضبط کردند.

در طراحی فعلی، استیکر به منظور ترجمه داده‌های ضبط شده یا ترجمه امواج صوتی باید به یک ابزار متصل شود. التبه طبق گفته متخصان اگر مدل بی‌سیم این ابزار ساخته شود، دامنه گسترده‌تری از فعالیت‌ها را می‌توان پوشش داد.

پروفسور «شوانهه جاوو»،  متخصص مهندسی مکانیک و مهندسی محیط زیست در MIT می‌گوید: «تصویری که ما از این تکنولوژی جدید داریم این است که بعد از چسباندن چند استیکر در جاهای مختلف بدن، آنها با تلفن هوشمند شما ارتباط برقرار کنند، و سپس الگوریتم‌های هوش مصنوعی کار تجزیه و تحلیل تصاویر گرفته شده را به صورت آنی انجام دهند. معتقدیم در حوزه تصویربرداری با استفاده از وسایل پوشیدنی آغازگر عصر جدیدی هستیم: کافی است چند برچسب روی خود بچسبانید تا از وضعیت کلیه‌ی اندام‌های داخلی‌تان مطلع شوید.»

در حال حاضر تلاش‌های این تیم روی فعال کردن عملکرد بی‌سیم این دستگاه معطوف شده و البته همزمان در حال کار روی الگوریتم‌های نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که قادر به تجزیه و تحلیل  بهتر تصاویر استیکرها خواهند بود.



Source link