باکتری آکنه و کمک به محافظت از پوست


باکتری آکنه و کمک به محافظت از پوست

پوست بزرگترین و یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است. دارای چندین نقش مهم از جمله تنظیم دما، کنترل از دست دادن آب و محافظت در برابر عفونت توسط عوامل بیماری‌زا است.

لیپیدها برای عملکرد پوست ضروری هستند. اختلال در این لیپیدها می‌تواند منجر به بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس شود. در حالی که ترکیب چربی پوست یک سپر ضد میکروبی به پوست می‌دهد، نحوه تعامل میکروبیوم پوست با سد لیپیدی آن ناشناخته باقی مانده است. اما در ادامه این مطلب می‌خواهیم موضوعی جالب‌تر را بررسی کنیم. محققان پژوهش‌هایی انجام داده‌اند تا کشف کنند که باکتری‌های مرتبط به آکنه بر سلامت پوست چه تاثیری می‌گذارند؟ در این مطلب رسانه در این باره بحث خواهیم کرد.

اثر باکتری‌های آکنه بر سلامت پوست

کوتی‌باکتریوم آکنه (C. acnes) یکی از رایج‌ترین گونه‌های باکتری روی سد پوست است و تصور می‌شود که نقش مهمی در ایجاد آکنه دارد.

محققان اثرات باکتری‌های مرتبط با آکنه (C. acnes) را بر سلامت سد پوست بررسی کردند. آنها دریافتند که C. acnes تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد و عملکرد سد پوست را تقویت می‌کند، پوست را مرطوب نگه می‌دارد و فعالیت ضدمیکروبی را افزایش می‌دهد. این یافته‌ها می‌توانند منجر به کشف درمان‌های جدیدی برای آکنه و سایر بیماری‌های پوستی شوند. همچنین برخی از منابع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهند که C. acnes ممکن است به هموستاز سد پوست کمک کند و باکتری‌های بیماری‌زا مانند استافیلوکوکوس اورئوس را مهار کند.

درک بیشتر در مورد چگونگی تأثیر C. acnes بر سنتز لیپید روی پوست، می‌تواند به محققان کمک کند تا درمان‌های جدیدی برای آکنه ایجاد کنند و سلامت سد پوست را بهبود بخشند.

اثر باکتری‌های آکنه بر سلامت پوست

با توجه به تمام کشفیات مذکور، محققان اعلام کردند که C. acnes به تعادل میکروبیوم پوست، کاهش اتلاف آب از پوست و افزایش مقاومت آن در برابر تهاجم میکروبی کمک می‌کند.

دکتر کریستوفر بونیک، دانشیار پوست در دانشکده پزشکی ییل گفت:

“یک تصور غلط در مورد آکنه وجود دارد که تمام چربی‌ها یا روغن‌های روی پوست انسان مضر هستند و آکنه را بدتر می‌کنند. اما ما دریافته‌ایم که C. acnes ترکیباتی را تولید می‌کند که پوست انسان را تحریک می‌کند تا لیپیدهای مفیدی تولید کند که پوست ما را نرم و مرطوب نگه دارد و به عنوان یک مانع عمل کند. این یافته نشان می‌دهد میکروبیوم انسان می‌تواند به عنوان همزیست واقعی عمل کند و مزایای سلامتی کلیدی را برای میزبان انسانی خود فراهم کند.

باکتری C. acnes آکنه و اسید پروپیونیک

برای این مطالعه، محققان کراتینوسیت‌های پوست انسان – سلول‌هایی که لایه بالایی پوست به نام اپیدرم را تشکیل می‌دهند – در معرض انواع مختلف باکتری‌های موجود در پوست انسان قرار دادند.

در بین همه باکتری‌های آزمایش‌شده، C. acnes به تنهایی باعث افزایش تولید چربی در سلول‌های پوست شد. به طور خاص، سطح لیپیدها از جمله کلسترول، اسیدهای چرب آزاد و تری گلیسیرید را سه برابر افزایش داد. هر کدام از این چربی‌ها نقش کلیدی در محافظت از سد پوستی دارند.

درمان آکنه در آینده

درمان آکنه در آینده

دکتر Bunick گفت که یافته‌ها نشان می‌دهد که تحریک مسیر PPAR-alpha از طریق اسید پروپیونیک یا ترکیبات مشابه ممکن است سد پوست انسان را بهبود بخشد و در نتیجه آکنه را کاهش دهد. در نهایت آن‌ها نتیجه گرفتند درک نقش افتراقی آلفا و گاما PPAR در واحد پیلوسباسه – ناحیه فولیکول مو – که در آن آکنه رخ می‌دهد، برای روند درمان از اهمیت بالایی برخوردار است.



Source link